Skoleudviklingssamtale forår 2024
Trongårdsskolen
Trongårdsskolen
I skoleåret 2022/23 blev skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole, klub og SFO.
Under skoleudviklingssamtalen har vi fokus på skolens situationsbillede med fokus på udvalgt data, og hvilken betydning det har for skolens strategiske udvikling. Det er skolen, der har initiativretten til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på, men forvaltningen kan supplere med relevante fælles temaer.
Der skal if. folkeskoleloven være fokus på de faglige resultater i læsning og matematik, og I kan inddrage resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest og/eller andre faglige resultater. Det er skolen, der udvælger de resultater, de ønsker at drøfte i skoleudviklingssamtalen.
I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på de trivselsindsatser, og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.
I samtalen skal der i år inviteres relevante gæster med, der kan være med til at belyse skolens strategiske udvikling. Relevante gæster kan være elever, medarbejdere eller forældre, der enten deltager fysisk, eller som på alternativ vis kommer med et perspektiv i samtalen.
NOTAT Skoleudviklingssamtale Trongårdsskolen 2024
Indeholder:
Dagsorden - Skoleudviklingssamtale forår 2024
Fra skolen deltog:
Alle i skoleledelsesteamet
Fra CUP deltog:
Mette Rønø (skolechef)
Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)
Program - Skoleudviklingssamtale 2024
Præsentation og rammesætning v. Mette
Roller og ansvarsområder bordet rundt.
Program v. Skolelederen
Oprids af valg af temaer, data og gæster i samtalen
Skolens fokus v. Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet får et fælles overblik over, hvilke indsatser der allerede er i gang på skolen, og hvad de har skabt af værdi.
Hvor er skolen nu? - skolens situationsbillede v. Skoleledelsen og gæster
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens situation og sammen bliver klogere på den udvalgte data.
Skolen bedes som forberedelse til mødet udvælge data, som I er mest optagede af, og som belyser skolens situationsbillede. Vi når ikke at drøfte alt data, så udvælg de mest relevante nedslag. Det kan både være noget, I er stolte af, som I gerne vil forstærke eller noget, der kalder på handling.
Data kan være:
Suppler jeres fortælling om, hvor skolen lykkes med at udvikle læringsmiljøer, hvor flere elever trives og udvikler sig, med et eller flere praksiseksempler belyst af relevante gæster.
Hvor skal skolen hen? v. Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens retning/strategi, og bliver konkrete på handlinger og ledelsesprioriteringer.
Under punktet fortæller skolen om, hvilke strategiske indsatser de på baggrund af skolens situationsbillede er mest optagede af i skoleåret, der ligger forud. Vi drøfter også, hvilke koblinger der er mellem skolens indsatser og de fælles kommunale indsatser inden for
elevtrivsel og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.
I drøftelsen inddrages også perspektiver omkring ledelseskraft og samarbejde:
Tjek ud v. Mette
Vi afslutter skoleudviklingssamtalen med, at alle om bordet fortæller, hvad de tager med fra skoleudviklingssamtalen.
NOTAT
Læsning
Skolen har evalueret skolens resultater i nationale test i læsning sammen med Center for Uddannelse og Pædagogik. Trongårdsskolens testresultater er generelt over eller omkring landsgennemsnittet. Skolen er opmærksom på enkelte klasser og grupper af elever, som har behov for en ekstra indsats. På Trongårdsskolen er der en tydelig systematik i forhold til evaluering af elevernes læsning og stavning gennem hele skoleforløbet. Der afholdes læsekonferencer på alle årgange med udgangspunkt i data fra skriftsproglige tests og observationer fra undervisningen. Skolen har fokus på at understøtte en differentieret tilgang til elevernes læsning, så alle elever læser på deres aktuelle niveau.
Læsevejlederne fortalte om igangsatte indsatser, hvor der bl.a. har været en intensiv indsats i samarbejde med Læsehuset, især rettet mod 0. årgang, hvilket har haft en positiv effekt på læseresultaterne. På andre årgange har læsevejlederne haft fokus på at støtte elevernes læsestrategier, og der er afviklet co-teaching forløb for at styrke den supplerende undervisning. Læsevejlederne har skabt et overblik over læseindsatserne på skolen og oplever en øget efterspørgsel på deres vejledning.
Biblioteket gennemgår en større opgradering med fokus på læsning, der bygger på en grundig analyse af elevernes brug. Der reklameres blandt andet for spændende bøger, laves bogmatch ud fra læseniveau, foregår højtlæsning og er etableret et ordblindevenligt hjørne.
Skolens værdigrundlag
Arbejdet med skolens værdigrundlag blev igangsat af bestyrelsen, og der blev med udgangspunkt i dette initiativ igangsat en inddragende proces. Skolens pædagogiske udvalg på 14 medlemmer arbejder bl.a. på at omsætte værdierne til praksis.
Trivsel
Skolens LKT-koordinator fortalte om LKT-teamets arbejde, hvor der er fokus på forebyggende indsatser i tæt samarbejde med SSP. LKT-teamet støtter en struktureret tilgang til Klassetrivsel, klasseledelse og specialpædagogiske indsatser. Teamet afholder ugentlige møder og modtager supervision af PPR-psykologen en gang månedligt.
I frikvartererne har skolen igangsat voksen- og elevstyrede aktiviteter som brætspil, kreative projekter og elevdrevne dartturneringer afholdt af elever fra 8. årgang. I klubben er der etableret et særligt pausetilbud til elever, der har brug for et mindre og roligt miljø.
10. klasse
På samtalen fortalte skolens ledelse om deres 10. klassestilbud med fokus på linjer, elevprofil og samarbejde med NEXT.
Kort version
På Skoleudviklingssamtalen blev skolens resultater og pædagogiske indsatser drøftet. Læsevejledernes indsats har forbedret læseresultaterne markant og biblioteket opgraderes med fokus på læsning. Skolens arbejde med at udvikle et fælles værdigrundlag blev gennemgået. LKT-teamet støtter forebyggende indsatser, og skolen tilbyder varierede frikvartersaktiviteter for at styrke trivslen i pausetiden.