You are at:

Skolens historie

Trongårdsskolen kom til verden og tog imod de første elever i 1959.

Flyvepladsen i Værløse stod for at skulle udvides. Det betød, at der skulle findes en anden placering til Jonstrup Statsseminarium, da seminariet og flyvepladsen lå side om side.

Efter mange overvejelser valgte man området ved Dyrehavegårds jorde i Lyngby-Taarbæk kommune.  Under forhandlingerne mellem staten og kommunen, blev det aftalt, at der skulle opføres en kommuneskole, som skulle virke som øvelsesskole for Jonstrup Stats Seminarium.

Det blev Trongårdsskolen.

Vi kan stadig prale af at være kommunens smukkeste skole. Oprindeligt lå skolen lavt i terræn med sine velproportionerede aflange bygninger. Klasserummene omkransede skolegårdene og fællesarealerne med en eksotisk vandhave placeret i midten.  Rundt om haven, var der glasfacader, der gjorde gangarealerne både lette og lyse, selvom de var lavloftede.I en periode gik der flotte, lyserøde flamingoer, som var udlånt fra Zoo Have.

I år 2000 blev vandhaven overdækket og forvandlet til skolens dejlige bibliotek og et skoletorv - begge med højt til loftet, hvor alle skolens elever kan samles.

Udover den fælles byggestil med de gule længer med halvtage, der giver ly for regnen, blev Trongårdsskolen og seminariet bundet sammen af et udstrakt, lavt gårdanlæg med blomstrende buske i bede og nicher med bænke, som var smukt indpasset i terrænnet.

Denne sammenhæng kan stadig anes, selvom platantræerne er vokset alt for store og skygger for både udsyn og himmel. Og sammenhængen kan stadig anes selvom K-Nord, som nu har overtaget seminariets bygninger, både har bygget højt og tæt. I 2005 har vi udvidet skolen med en to-etages bygning, der i dag rummer 0. - 5.årgang samt SFO.

Det er arkitekterne Hans Erling Langkilde og Ib Martin Jensen, der har tegnet skolen og seminariet. De har iøvrigt også tegnet Lyngby Rådhus. Og sammen med landskabsarkitekten Jørn Palle Schmidt fik de forvandlet markerne, så de dannede rammen for et levende univers med børnestøj, læring og latter.

Der har været mange visionære dialoger mellem seminarielærere og øvelsesskolelærerne, og ikke mindst afprøvninger af tidens tro på de læringsmæssige idealer. Der har sikkert også været en god portion terperi.

Vejen til samarbejdet var kort - vi skulle bare over den store, grønne græsplæne.

60 år senere fik andre øje for vores herlige beliggenhed, og vi har fået nye naboer - Novozymes, LIFE, H.C Ørsted Gymnasium og de nye rækkehuse mod Klampenborgvej.