You are at:

Trafikpolitik

På Trongårdsskolen har vi en trafikpolitik til at understøtte en sikker skolevej for skolens elever.

Skolepatruljen foran skoleporten på Trongårdsskolen
  • Formål

På Trongårdsskolen vil vi gerne give de bedste forudsætninger for, at elever, deres forældre og skolens medarbejdere kan færdes sikkert omkring skolen i og uden for skoletiden.

Vi vil skabe trygge forhold på skolevejen, og sikre fælles rammer for trafiksikkerheden i forbindelse med skolens undervisning. Alle passer på hinanden, tager hensyn og er hinandens rollemodeller.

• Skolevejen

Vi opfordrer alle forældre der kører deres børn til skole, til at sætte deres børn af på enten afsætningsbanen eller benytte båsene på parkeringspladsen på Trongårdsvej.

For at sikre elevernes skolevej bedst muligt, er der ved vores skole oprettet skolepatrulje fra kl. 07:45 til kl. 07:55. Skolepatruljen er så vidt det er muligt placeret ved fodgængerfeltet på Hjortekærsvej/Trongårdsvej.

Skolepatrulje på arbejde foran Trongårdsskolen

Skolepatruljens opgave er at hjælpe skolens elever i trafikken. Derfor henstiller vi til, at alle med ærinde til skolen respekterer skolepatruljens anvisninger.

• Rollemodeller

Alle, store som små, skal fungere som rollemodeller for hinanden.

Da børn lærer af det, de ser, voksne gør, er det af vital betydning, at de voksne opfører sig hensigtsmæssigt i trafikken.

Derfor forventer vi, at de voksne følger færdselsloven, og der henstilles til, at voksne bruger cykelhjelm, også på cykeltur med klassen.

Når en skoleklasse skal på tur forventes det, at medarbejderen finder en sikker trafikvej, og at man taler trafik inden klassen forlader skolen.

• Undervisning

På Trongårdsskolen foregår den formaliserede trafikundervisning igennem elevernes skoletid som skitseret nedenfor.

0. klasse:      Gåprøve

1.-3. klasse:  Alle Børn Cykler

3. klasse:      Den lille Cyklistprøve

4. klasse:      Minihjelm