Koret

På Trongårdsskolen har vi i mange år haft et kor. Koret deltager i skolens og kommunens forskellige arrangementer, fx korstævne, translokation, synger de nye elever i børnehaveklassen velkommen og meget andet.

Morgensang på SFO-Torvet
Lærer og elever synger morgensang
Eleverne kan starte i koret fra 1. klasse. Koret mødes ca. en gang om ugen.

I koret arbejder vi med stemmen, hørelære, teori og nodelæsning i en form, der supplerer vores almindelige musikundervisning på skolen.

Stemmen er kernen i al musikalsk udvikling og dannelse, og at lære at bruge den rigtigt i fælleskab med andre er vigtigt.

I 1. - 2. klasse kan vi lære eleverne at bruge stemmen uden at forklare meget, men ved at være rollemodeller. Da én af vores korlærere er klassisk uddannet kordirigent og er trænet indenfor klassisk sangtradition, ligger der en mulighed for at åbne op for klangen i børnestemmerne.

Den rytmiske stemmetræning kommer først senere.

Man skal ikke forveksle brug af sangstemmen med repertoiret. Man kan synge alt med den rigtige teknik og klang. Vores repertoire er ikke fastlagt, det er kvaliteten i melodien og teksten, der afgør vores valg af sangene. Vi følger årstids begivenheder, såsom Jul og adskillige skoleevents, translokation m.v., hvor der også er plads til lidt mad, hygge og social aktiviteter efterfølgende.

Teori og hørelære lærer vi igennem Music Mind Games metoden, som er musikalske kortspil og brætspil og lege. Vi bruger ca. 10 minutter på det i hvert time, så det leges ind. Målet er, at når man har været igennem første 2 år (1.-2.kl.), kan man læse den første skala og forstå et nodebillede, som vi arbejder videre med i 3. - 6.klasse. Er der interesse for at dygtiggøre sig efter det, er der solosang og ungdomskor på musikskolen.