Beredskabsplan
Skolens beredskabsplan indeholder procedurer og retningslinjer for håndteringen af de forskellige typer beredskab.
Beredskabsplanen godkendes hvert år i MED-udvalget.
Skolens beredskabsplan indeholder procedurer og retningslinjer for håndteringen af de forskellige typer beredskab.
Beredskabsplanen godkendes hvert år i MED-udvalget.
Man tager de nødvendige forholdsregler for elever og personale i samarbejde med de relevante myndigheder.
Skolen informerer hele skolen via kaldeanlægget eller mundtligt. Ved kodeord skal alle mobiltelefoner være slukkede
I tilfælde af brand – eksplosion – ulykke evakueres skolen ifølge evakueringsplan – ophængt i alle klasserne
Når brandvæsenet giver klarmelding, afblæses alarmen, og man kan vende tilbage til bygningen.
Lærere og pædagoger, der møder en klasse uden lærer, overtager kommando over klassen.
Evakuering foregår via de anviste udgange. Hvis trappen fra 1. sal ikke er fri, benyttes trappen i den modsatte ende. Hvis den ikke er fri, holdes eleverne tilbage, indtil der er frit.
Hvis en elev eller voksen ikke kan komme ud, skal man fra vinduet gøre opmærksom på, at man er fanget.
Personalet på kontoret forlader kontoret ved mindste fare for røg på gangen.
Viceskoleleder/teknisk serviceleder gør indsatslederen opmærksom på
Personale kan evt. benytte opstillede slukningsmidler til at begrænse udbredelsen af branden
Al røg er farlig – varm røg vil stige til loftet, langs gulvet er der mindst røg og bedst sigte. Kommer der røgudvikling, krybes der langs gulvet ud af lokalet.
Brand breder sig:
Man forlader ikke lokalet for at hente slukningsmidler – evakueringen er det vigtigste.
Udgange skal være frie og ryddelige i hele deres bredde og må ikke være spærret af møbler eller inventar af nogen art. Flugtvejs- og branddøre må ikke blokeres af materialer og andet, der kan forhindre evakuering.
Evakueringssedler, der er opsat i klasserne og på fællesarealerne må ikke dækkes over eller nedtages
Løsning på kort sigt:
Fritidsklubben Tronen kan i tilfælde af behov for genhusning benyttes som midlertidigt opholdssted.
Behovet vurderes i samarbejde med Center for Uddannelse og Pædagogik, i tilfælde af at der er tale om længerevarende genhusning.
I tilfælde af at brandalarmen lyder uden for almindelig skoletid, evakueres SFO i henhold til skolens evakueringsplan.
Når brandalarmen lyder, er personen der har Krydserfunktionen ansvarlig for at tage computer/"tjek ind Ipad" med ud. Derefter er personalet, efter nærmere intern aftale, ansvarlig for at gennemsøge bygningen for eventuelt tilbageblevne elever.
AMR eller personen der har Torvholderfunktionen/Flyver er ansvarlig for at ringe efter brandvæsnet på 112
Gør indsatslederen opmærksom på:
Personale kan evt. benytte opstillede slukningsmidler til at begrænse udbredelsen af branden.
Det er den ansatte med køkkenfunktionen, der sørger for at uddelegere opgaverne, så alle ansatte ved, hvilken funktion de skal varetage.
Luk døre og vinduer for at begrænse branden
Alrumsfunktionen er ansvarlig for at ringe efter brandvæsnet på 112
Gør indsatslederen opmærksom på:
Køkkenfunktionen evakuerer børnene og går med børnene ud og sikrer ro og tryghed.
Gå til samlingsstedet, som er den store græsplæne foran klubben. Tag opstilling på samlingsstedet indtil evakueringen afblæses.
Alrumsfunktionen modtager brandvæsnet og oplys følgende:
Iværksæt slukningsarbejde – hvis det er muligt og forsvarligt
Disse retningslinjer skal tilsikre en ensartet og forberedt håndtering af trusler, vold eller krænkende hændelser mod Trongårdsskolens personale. De er til for at sikre personalet og eleverne ved en eventuel hændelse.
Definition:
Fysisk vold er angreb mod kroppen, f.eks. overfald, kvælningsforsøg, knivstik, spark, slag, skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, niv, bid, krads eller spyt.
Psykisk vold er trusler om vold og anden krænkende adfærd, f.eks. trusler på livet, trusler om hærværk mod arbejdspladsen, trusler, der vedrører medarbejdernes familie eller venner eller trusler, der vedrører medarbejdernes ejendele. Endvidere kan psykisk vold have seksuel karakter.
Trusler kan udtrykkes uden ord, fx med knyttede næver, bevægelse af en finger henover halsen eller i form af tegninger.
Psykisk vold og trusler om vold kan også udøves via sms, e-mail og hjemmesider.
Det er alene medarbejderens oplevelse af at have været udsat for grænseoverskridende adfærd, der definerer, hvorvidt denne har fundet sted.
Når trusler, vold eller krænkende hændelser har fundet sted
Samtale i umiddelbar forlængelse af episode
Såfremt der har været tale om vold/trusler, skal medarbejderen henvende sig til ledelsen. Kolleger, der har overværet eller har kendskab til episoden, sikrer sig at medarbejderen får kontakt med ledelsen.
Det er ledelsens opgave at afdække omfanget af den fysiske skade og undersøge, om der skal rekvireres yderligere hjælp. Medarbejderen skal væk fra situationen. Ledelsen skal vide hvem, hvad, hvor så ”ulykken kan stoppes.”
Det er lederens opgave at tage sig af medarbejderen. En vigtig omsorgsform er at få medarbejderen til at fortælle detaljeret om, hvad der er sket, og få nedskrevet hændelsen – TR, AMR eller kontoret kan forestå dette – herunder indgår ”Kradseskema”.
Retningslinje for håndtering af den elev, der har udøvet trusler, vold eller krænkende adfærd:
Lederen henter eleven til kontoret. Eleven fortæller, hvad der er sket. Lederen eller én fra kontoret skriver fortællingen ned. Der skal være to voksne til stede.
Ledelsen og den involverede medarbejder informerer hjemmet om elevens adfærd.
Eleven hentes af forældrene.
Afhængig af episodens karakter fastsætter ledelsen sanktion. Eleven kan hjemsendes i et antal dage.
Ledelsen indkalder til opfølgningsmøde med forældre og de understøttende funktioner.
Der udarbejdes en samlet handleplan for det videre forløb med de involverede aktører.
Ligeledes skal der udfyldes en skadesanmeldelse, som Heidi fremsender til arbejdstilsynet.
Der aftales en plan for de næste dage. Skal medarbejderen evt. sygemeldes – helt eller delvist? Er der særlige hensyn der skal tages, når medarbejderen skal vende tilbage på arbejdet? Hvis det er en elev, der har været voldelig/ truende, laves der en handleplan for den kommende tid.
Hvis medarbejderen er skadet, er det lederens opgave at sikre transport af medarbejderen evt. sammen med en anden kollega til undersøgelse/behandling på skadestuen.
Lederen tilbyder medarbejderen akut psykologisk bistand ved Falcks krisepsykolog.
Det aftales, hvem der skal orienteres om hvad og af hvem:
Forældre til skadevolder
Øvrige medarbejdere
Elever, der har overværet situationen
Forældre til de elever, der har overværet det skete
Forældre der har den skadelidte som primær lærer
Det, hjemmene orienteres om, læses igennem af den skadevoldte inden afsendelse, så vidt det kan lade sig gøre. Orientering til hjemmene kan kun ske i overensstemmelse med tavshedspligten jf. Forvaltningsloven § 27.
Ledelsen træffer, i samråd med medarbejderen, beslutning om hvorvidt der skal ske politianmeldelse. En politianmeldelse skal ske senest 72 timer efter hændelsen. Hvis der ikke indgives en politianmeldelse, skal der udfyldes et skema med pædagogisk begrundelse for beslutningen om dette – ligeledes indenfor 72 timer.
https://www.dlf.org/media/10368084/pjece-vold-trusler-og-magtanvendelse-311017.pdf (bilag 3 i denne)
Ledelsen træffer beslutning om, hvorvidt de sociale myndigheder skal underrettes.
Ledelsen forestår opfølgningsmøder og er i løbende dialog med den skadelidte.
Er der tale om voldelige/ truende forældre, træffes der beslutning om, hvordan et evt. skolehjemsamarbejde fremover skal håndteres.
Ledelsen beslutter, hvilken konsekvens det skal have for skadevolder – fx hjemsendelse.
For det forulempede barn:
For det barn, der forulemper
Trongårdsskolen har udarbejdet retningslinjer for samvær med børn. Disse indgår i skolens beredskabsplan, der behandles og vedtages en gang om året i skolens MED-udvalg. Skolens retningslinjer samt Lyngby-Taarbæk kommunes: ”Handleguide til fagpersoner ved mistanke eller viden om vold og seksuelle overgreb mod børn” samt pjecen ”Forebyggelse og tidlig opsporing af vold og seksuelle overgreb mod børn” bliver hvert år taget op på personalemøder i lærer- og pædagoggruppen.
Retningslinjerne har til formål dels at opspore og forebygge overgreb mod børn dels at beskytte medarbejderne mod mistanke om overgreb. Skolen skal danne ramme om et trygt, omsorgsfuldt og udviklende miljø for børnene. Det er kompetente og professionelle voksne, der tager ansvar for samværet, sikrer en anerkendende omgangstone samt drager omsorg for børnene.
Skolen har - i den daglige pædagogiske praksis - fokus på samværsnormer mellem børnene og mellem børn og voksne. Personalet kender og anerkender børns forskellige grænser.
Skolen har en åben kultur, hvor det er muligt for personale, børn og forældre både at kunne tale om sunde relationer og kunne tale om signaler eller tegn på overgreb.
Personalet er kendt med skolens interne handlevej ved bekymring om et barn og tager kontakt til de relevante fagpersoner: team, ressourcepersoner, ledelse
Personalet har særlig opmærksomhed på
Ved mistanke eller viden om vold eller seksuelle overgreb mod børn, henvises til skolens handleguides, forebyggelse og tidlig opsporing.
Personale og ledelse på Trongårdsskolen forpligter sig til - i samarbejde med elever, forældre og skolebestyrelse - at forebygge og bekæmpe mobning.
Følgende definition af begrebet mobning er gældende på Trongårdsskolen:
Mobning er et gruppefænomen
Udstødelseshandlingerne får en systematisk karakter
Mobning kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkende
Mobning foregår i en formel social sammenhæng som barnet/den unge ikke kan trække sig fra
Mobning forudsætter en magtubalance
(frit kopiret fra ”Alle for én mod mobning” 2018)
Alle forebyggende foranstaltninger planlægges og udføres af teamet omkring klassen.
Uhensigtsmæssige mønstre og dynamikker viser sig blandt andet ved: ensomhed, skolevægring, når eleverne vogter på hinanden, hvis elever er bange for at give sig til kende, hvis elever positionerer hinanden positivt og negativt.
Klasseteamet omkring den pågældende klasse informeres omgående af den/de personer, der har konstateret mobningen.
Teamet orienterer skolens ledelse og øvrige lærere/pædagoger og sammen udarbejdes en handlingsplanplan. Handlingsplanen ligger klar senest 10 arbejdsdage efter konstatering jf. lov om elevers undervisningsmiljø
Nedenstående plan fortæller, hvad der skal ske i påkommende tilfælde:
HVEM står frem som centrale personer
På det personlige plan:
I klassen:
Hvis læreren var klasselærer
Hvis læreren var faglærer
HVAD skal der gøres efterfølgende?
HVEM står frem som centrale personer?
HVAD skal der gøres her og nu?
På det personlige plan:
I klassen:
HVAD skal der ske senere hen?
Hvem står frem som centrale personer?
HVAD skal der gøres her og nu?
HVAD skal der ske efterfølgende?
På det personlige plan:
I klassen:
HVEM er centrale personer, og HVAD skal der gøres?
Hurtigt efter:
Mødets primære formål:
På mødet skal der være enighed om:
Efterfølgende:
Der kan være brug for en klasselærerdag i den berørte klasse samt indkaldelse til forældremøde.
Her angår situationerne i mindre grad hele klassen, men en enkelt eller enkelte elever.
Lyngby-Taarbæk Kommunes anvisning: ”Handleguide til fagpersoner ved mistanke eller viden om vold eller seksuelle overgreb mod børn” følges.
I tilfælde af kriminelle handlinger kontakter skolen politiet og de sociale myndigheder.