Gå til hovedindhold
You are at:

Kontaktforælder

At være kontaktforælder er en sjov og vigtig opgave, hvor du i høj grad kan være med til at præge livet i klassen og gøre en forskel for både dit eget barn og de andre elever.

Fællesskab

Din rolle som Kontaktforælder

At være kontaktforælder er en sjov og vigtig opgave, hvor du i høj grad kan være med til at præge livet i klassen og gøre en forskel for både dit eget barn og de andre elever.

Som kontaktforælder er du en væsentlig medspiller i skole/hjemsamarbejdet. Samarbejdet er en vigtig forudsætning for elevernes skolegang og bygger på gensidig tillid og respekt mellem forældre, lærere, pædagoger og elever, og understøttes af en åben dialog og et godt kendskab til hinandens forventninger.

Jo bedre klassens forældre kender hinanden, børnene, lærerne og pædagogerne – jo nemmere er det at udarbejde fælles retningslinjer for klassens sociale liv og løse de udfordringer, der vil opstå i løbet af skoletiden. Et godt fællesskab og en konstruktiv dialog blandt forældrene har stor betydning for børnenes trivsel i skolen.

Som kontaktforælder er du bindeled mellem klassens forældre, skolens medarbejdere, skolebestyrelsen og skolens ledelse. Det forventes, at du deltager i fire møder i løbet af et skoleår, udover kontaktforældregruppens egne møder:

  • Planlægning af klassens forældremøde (klasselærerne indkalder)
  • Planlægning af klassens forældremøde om trivsel (klasselærerne indkalder)
  • Det fælles kontaktforældremøde
  • Skolebestyrelsens forældremøde

Kontaktforældregruppens formål

I fungerer som talerør for klassens forældre, og er skolens direkte samarbejdspartner.

I støtter op om og er med til at koordinere forældreindsatsen omkring klassens fællesskab og sociale liv.

Jeres opgave som kontaktforældregruppe ændrer sig i løbet af skoletiden og kan være følgende:

  • At medvirke til, at forældrene lærer hinanden godt at kende.
  • At tage godt imod nye elever og deres forældre.
  • At mødes med klasselæreren og udarbejde dagsorden til forældremøder.
  • At bidrage til, at forældrene får diskuteret relevante emner, der understøtter klassens trivsel. 
  • At bidrage til forventningsafstemning omkring ansvar for elever, lærere og forældre.
  • At koordinere sociale arrangementer 
    – planlægning og gennemførelse kan med fordel varetages af andre.